Ciągnik nie tylko rolniczy – rodzaje i podział ciągników

Dodano: 08.04.2021, 00:00


Ciągnik to nic innego jak pojazd mechaniczny przystosowany ciągnięcia urządzeń czy pojazdów nie posiadających własnego napędu np. - przyczep - bron - opryskiwaczy - naczep Często ciągniki doposaża się w osprzęt dedykowany pracom ziemnym np. - osprzęt spycharkowy - osprzęt koparkowy - osprzęt chwytakowy - osprzęt zrywkowy - osprzęt ładowarkowy
Pomoc suszowa 2023  - Jak dokonać zgłoszenia? O czym pamiętać? Jakich upraw dotyczy?
Ciągnik to nic innego jak pojazd mechaniczny przystosowany ciągnięcia urządzeń czy pojazdów nie posiadających własnego napędu np.
- przyczep
- bron
- opryskiwaczy
- naczep
Często ciągniki doposaża się w osprzęt dedykowany pracom ziemnym np.
- osprzęt spycharkowy
- osprzęt koparkowy
- osprzęt chwytakowy
-  osprzęt zrywkowy
- osprzęt ładowarkowy

Ciągniki najczęściej spotkamy w podziale ze względu na układ jezdny jak również ze względu na przeznaczenie.

 Podział ze względu na układ jezdny

Ciągnik kołowy - jedno lub dwu osiowy. Najbardziej rozpowszechnione są ciągniki dwuosiowe z napędem na tylną oś, oznacza się je symbolem 4K2 lub w przypadku firm zagranicznych 2WD. Stosowane są też ciągniki z napędem na cztery koła, oznacza się je symbolami 4K4 (gdy wszystkie cztery koła są równej wielkości)  lub 4K4a (gdy przednie koła są mniejsze) zagraniczni producenci zastosują oznaczenie 4WD
Do najpopularniejszych producentów ciągników kołowych w Polsce należą

New Holland
John Deere
Mann
Volvo


Ciągnik kołowo-gąsienicowy – nazywany również półgąsienicowym. Rozkwit konstrukcji tego typu przypada  na okres I i II wojny światowej. Szczególnie dużo pojazdów o konstrukcji półgąsienicowych powstało w trakcie trwania drugiej wojny światowej. Charakteryzowały się one lepszymi właściwościami terenowymi od pojazdów kołowych, a w produkcji były tańsze od pojazdów gąsienicowych. Miały zastosowanie głównie militarne jako: ciągniki artyleryjskie, samochody pancerne czy ciężarówki terenowe. Po wojnie zaprzestano budowy pojazdów tego typu na rzecz pojazdów kołowych o lepszych właściwościach terenowych  (napędzanych na większą ilość osi) i pojazdów gąsienicowych.

Ciągniki gąsienicowe -  nazwa pochodzi od napędu identycznego jak w czołgach wojskowych. Ciągniki gąsienicowe najczęściej wykorzystywane są w rolnictwie na trudnych podmokłych terenach, gdzie ryzyko ugrzęźnięcia pojazdu kołowego jest wysokie. Wykorzystuje się je również w przypadku podłączania cięższego sprzętu rolniczego lub kilku maszyn np. w technologii STRIP TILL.
Pośród producentów ciągników rolniczych gąsienicowych znajdziemy takiej firmy jak:
John Deere
CASE IH
Fendt
Claas
Versatile

Podział ze względu na przeznaczenie

Ciągnik rolniczy – przeznaczony głównie do prac rolniczych, polowych czy transportowych, bez względu  na to czy został dopuszczony do używania na drogach publicznych. Potocznie ciągniki rolnicze nazywamy traktorami. Używane do przemieszczania pojazdów, maszyn, przyczep, które nie posiadają własnego napędu oraz do napędu urządzeń i maszyn nie posiadających własnego silnika za pośrednictwem WOM lub złączy hydrauliki zewnętrznej. Cechami charakterystycznymi dla ciągników rolniczych jest duża uniwersalność, niewielki nacisk jednostkowy na glebę i oczywiście dobre właściwości poruszania się w terenie.
Ciągniki rolnicze możemy podzielić na:

Ciągniki kołowe z napędem na tylną oś 4K2
Ciągniki kołowe ze stałym napędem obu osi 4K4

W grupie ciągników kołowych wyróżniamy również podział na ciągniki:

Rolnicze
Sadownicze – zwężone do szerokości max 1.5 m aby umożliwić swobodny przejazd między rzędami drzew
Ogrodnicze – małe ciągniki o wąskich oponach, z możliwością zmiany rozstawu kół, przystosowane do uprawy między rzędowej
Komunalne

Ciągnik leśny – inaczej ciągnik zrywkowy, specjalistyczna maszyna przeznaczona do zrywki drewna.
Wyróżnia się dwa typy ciągników leśnych

Forwarder- wykorzystywany do nasiębiernej zrywki krótkiego drewna.
Skidder i Klembank -  wykorzystywane w leśnictwie do zrywki półpodwieszonej dłużycy

Ciągnik samochodowy – pojazd samochodowy przeznaczony do ciągnięcia przyczepy. W ramach tej kategorii wyróżniamy:

Ciągniki siodłowe – nazwa tego typu pojazdów pochodzi od elementu pozwalającego na połączenie naczepy z ciągnikiem, nazywanego siodłem. Brak sztywnego mocowania pozwala na zachowanie relatywnie  małego promienia skrętu pomimo znacznej długości zestawu. Siodło znajdziemy nad tylną osią ciągnika, dzięki takiemu umiejscowieniu cześć ciężaru naczepy zostaje przeniesiona na tylną oś/osie. Ciągniki siodłowe są powszechnie stosowane w transporcie ze względu na wiele zalet przemawiającą na ich korzyść względem zwykłych samochodów ciężarowych. Na naszych drogach nadal możemy spotkać ciągniki produkowane za czasów PRLK w zakładach Jelcz i Star
Do najpopularniejszych firm produkujących ciągniki siodłowe należą:
Scania
MAN
DAF
Iveco
Volvo

Ciągniki balastowe – to ciągniki drogowe dociążone balastem zwiększającym przyczepność do drogi tak, aby mogły ciągnąc wieloosiowe przyczepy o dużej ładowności lub inne pojazdy o dużej masie.

Ciągniki artyleryjskie – pojazdy mechaniczne przystosowane do ciągnięcia dział artylerii, przyczep z amunicją. Występują jako pojazdy


 

Mogą Cię zainteresować:

« wróć do listy artykułów
Do góry