70 lat firmy Valtra. Rozwój ciągników na przestrzeni lat.

Dodano: 24.02.2022, 09:21


W 2021 roku minęło 70 lat od wyprodukowania pierwszego ciągnika w zakładach Valmet w Finlandii. Zobaczymy jak w tym czasie zmieniały się ciągniki i technologia
Przegląd ciągników sadowniczych część 2
W 2021 roku  minęło 70 lat od wyprodukowania pierwszego ciągnika w zakładach Valmet w Finlandii.
Zobaczymy jak w tym czasie zmieniały się ciągniki i technologia

W 1945 roku po zakończeniu II wojny światowej, władze Finlandii przestawiły przemysł obronny (w tym fabrykę broni palnej i armat w Jyväskylä oraz fabrykę komponentów do silników samolotowych w Linnavuori) na produkcję maszyn do użytku cywilnego. Powstał w ten sposób VMT, czyli Państwowe Zakłady Metalowe (fin. Valtion Metallitehtaat). W 1951 roku nazwę VMT zmieniono na Valmet, a jedną z głównych gałęzi produkcji stały się ciągniki rolnicze.




Jeden z modeli prototypowych początkowo zwany „małym szefem”, którego ramę główną stanowiła lufa armaty. Po stworzeniu zakładów Valmet, ciągnik zyskał nazwę modelową 15A, ponieważ jego 1,5-litrowy silnik generował 15 KM. Za ojca ciągników Valmet uważany jest Olavi Sipilä, gdyż z jego inicjatywy zaczęto ich produkcję.



Na targach w Helsinkach zaprezentowano Valmet 33 Diesel z dużym prześwitem, prędkością maks. niespełna 30 km/h i podnośnikiem z udźwigiem 1350 kg.



We wrześniu 1958 roku wyprodukowano 10-tysięczny ciągnik, a w 1959 roku rozpoczęto produkcję modelu 359 D z silnikiem Valmet 310, który generował moc 37 KM. Wprowadzono wiele zmian, m.in. wyłączanie napędu pompy hydraulicznej przy rozruchu na mrozie. Masa ciągnika wzrosła do 1790 kg.



Przełomowym modelem w Finlandii był Valmet 361 D. Po raz pierwszy konstruktorzy przywiązali dużą wagę do atrakcyjnego wyglądu ciągnika. Łącznie wyprodukowano 14 796 ciągników 361 D o mocy 42 KM.




W latach 1959–1960 sprzedano do Brazylii 1250 ciągników Valmet. Wtedy zapadła decyzja o budowie fabryki w Mogi das Cruzes w stanie São Paulo. Już w grudniu 1960 roku powstał pierwszy brazylijski Valmet 360 z 3-cylindrowym, 2,6-litrowym silnikiem MWM, generującym moc 40 KM.



Fabryka w Tourula rozpoczęła produkcję czerwonego modelu Valmet 565 z synchronizowaną skrzynią biegów 6/2 i silnikiem o mocy 52 KM. Na szwedzki rynek był dostarczany z ramą ROPS. Sprzedano ich ok. 15 tys. sztuk, a model stał się klasykiem. Cztery lata później został zastąpiony żółtym modelem Valmet 500.



Valmet wprowadził na rynek model 900, który jako pierwszy ciągnik na świecie miał kabinę zintegrowaną z ramą ciągnika. Traktor miał hydrostatyczny układ kierowniczy oraz synchronizowaną skrzynię biegów 8/2 z dźwignią po prawej stronie, silnik o mocy 90 KM i ważył 3200 kg. Wiosną 1968 roku pojawiły się mniejsze modele 500 i 700. Na początku 1968 roku model 565 zastąpiono żółtą wersją 500, z przebudowaną tylną osią, a zamiast bębnów hamulcowych zastosowano tarcze.



Valmet 1100 to pierwszy na świecie ciągnik rolniczy z 4-cylindrowym silnikiem turbodoładowanym. Jednostka Valmet 411 AS generowała moc 115 KM. W opcji był napęd na 4 koła. We wrześniu otwarto nową fabrykę w Suolahti, dziś jest tam główna siedziba Valtry.



Idea komfortu w szybkim transporcie drogowym oraz w pracach polowych przyświecała konstruktorom 6-kołowego ciągnika Valmet 1502. Specjalnie do tego modelu fabryka w Linnavuori opracowała 6,6-litrowy silnik 611 CS o mocy 150 KM, który jest protoplastą współczesnych silników Sisu Diesel. Chociaż klimatyzacja w tamtych czasach była rzadkim luksusem, ale ciągnik nie odniósł sukcesu i powstało zaledwie kilka sztuk.



W marcu 1978 roku w Brazylii wyprodukowano 100-tysięczny ciągnik Valmet. W wyniku porozumienia z BM Volvo od 1979 roku ciągniki zyskują nazwę Volvo BM Valmet. Jeden z popularniejszych modeli to 705-4, chociaż gama obejmowała serie od 505 do 905-4, później również 140-konny model z oznaczeniem 2005 oraz 160-konny 2105. W 1985 pojawiły się wersje kompaktowe 305, 305-4, 405 i 405-4. Nazwę Valmet przywrócono w 1987 roku.



Mega 8300 i 8600 zwiastują nową serię 6-cylindrowych ciągników Valmet. W standardzie miały klimatyzację, elektroniczną kontrolę podnośnika (Autocontrol II), automatyczny napęd na 4 koła i podnośnik o imponującym udźwigu – 7800 kg. W 1990 r. na targach EIMA zaprezentowano Mega 8100, Mega 8300 i Valmet 555-4 – pierwszy lekki ciągnik (72 KM) z elektronicznym sterowaniem podnośnikiem. Rok później pojawiła się seria Mezzo 6000.



W 1995 roku nowe modele Mega 8050 (110 KM) i 8150 (125 KM) zastąpiły serię 8100. Po przejęciu Valmet Corporation przez Sisu Inc. zdecydowano, że nazwa Valmet może być używana do 2001 r. W sierpniu 1997 roku ogłoszono Valtrę jako nową nazwę dla ciągników Valmet. Marka stworzona w latach 60. do narzędzi leśnych – Valtra jest de facto skrótem od Valmet Tractors. Na targach Agritechnica zaprezentowano nową serię 100, która miała wspólne elementy z zaprezentowaną rok wcześniej serią 865.



W modelach 4-cylindrowych (6250-6850) i 6-cylindrowych (8050-8950) wprowadzono przekładnię HiTech. Pojawiła się również pneumatyczna amortyzacja osi przedniej o nazwie Aires. W roku 2000 pojawiła się przekładnia HiTech 2



Nowa 6-cylindrowa seria T (modele od 120 do 209 km) zastępuje poprzednią serię Mega, a w 2003 roku 4-cylindrowa seria M zastępuje ciągniki Mezzo. Ciągniki miały amortyzowane kabiny oraz zaawansowaną opcję sterowania hydrauliką. Wprowadzona w 2002 roku seria A (3-cyl. model A75 i 4-cyl. A85 i 95) w 2004 roku zyskuje nowe wzornictwo. Blokada mechanizmu różnicowego włączana była elektrycznie, a dzięki przyciskowi do wyłączania napędu nie trzeba było korzystać z pedału sprzęgła.




Segment średnich traktorów Valtra reprezentuje nowa seria 4-cylindrowych ciągników N, które zastąpiły dotychczasowe C i M. Na przodzie maski pojawia się litera V, która przypomina dziedzictwo marek Valmet i Volvo BM.



Zaprezentowano nowe przekładnie: Versu (biegi przełączane pod obciążeniem) i bezstopniową Direct oraz odnowioną. Pojawia się 2. generacja wprowadzonej w 2000 r. flagowej serii S. Marka silników Sisu Diesel zmienia nazwę na Agco Sisu Power. Na zdjęciu największy model serii – N 142 z bezstopniową przekładnią Direct.




Pomiędzy serią A i N pojawia się nowa seria G, reprezentowana przez 4-cylindrowe ciągniki o mocy od 105 do 135 KM. Są to pierwsze traktory Valtra 5. generacji. W 2021 roku na 70-lecie powstania fińskiej marki ciągników, producent wprowadza także N i T 5. generacji. Czekamy więc na odnowioną, najmocniejszą serię S.

Szukasz ciągnika do swojego gospodarstwa? Sprawdź oferty w naszym serwisie


Opracowanie Agata Niewolna



 

Mogą Cię zainteresować:

« wróć do listy artykułów
Do góry