Mobilna stacja paliw

Dodano: 20.07.2021, 00:00


Intensywne wykorzystanie maszyn, zwłaszcza w firmach usługowych, wymaga bardzo dobrej organizacji pracy także w zakresie dostaw paliwa. Oto co oferują producenci mobilnych zbiorników.
Ostatni moment na złożenie wniosku o obniżenie rachunku za prąd
Intensywne wykorzystanie maszyn, zwłaszcza w firmach usługowych, wymaga bardzo dobrej organizacji pracy także w zakresie dostaw paliwa. Oto co oferują producenci mobilnych zbiorników.



Przewóz paliwa do traktora, czyli towaru niebezpiecznego reguluje ustawa z 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych oraz umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR). Warto zaznaczyć, że certyfikat ADR dopuszcza do transportowania paliwa po drogach całej Unii Europejskiej.

Przepisy dopuszczają przewożenie w zbiornikach paliwa na stałe zamontowanych w pojeździe maksymalnie 1500 l na jednostkę transportową (np. pojazd + przyczepa), a pojemność zbiornika zamocowanego na przyczepie nie powinna przekraczać 500 l.

Jeśli myślimy o przewozie paliwa w zbiorniku zamontowanym na przyczepie lub aucie dostawczym i jeśli transport ma charakter pomocniczy względem zasadniczej działalności, to ilość przewożonego paliwa nie może być większa niż 1000 l na jednostkę transportową, np. w przypadku ON oraz nie większa niż 333 l na jednostkę transportową dla benzyny. Powyższa różnica wynika z różnej temperatury zapłonu ww. paliw, a więc różnego stopnia zagrożenia, jakie stwarzają. Trzeba jeszcze mieć na względzie, że maksymalna ilość przewożonego paliwa w pojedynczym opakowaniu to 450 l, chyba że nabywany zbiornik ma certyfikat ADR, to w jednym zbiorniku możemy przewozić do 1000 l. Powyżej tej granicy przewóz paliwa może być realizowany tylko przez kierowców z odpowiednimi uprawnieniami. W kanistrach możemy przewozić najwyżej 60 l na pojemnik oraz 240 l na jednostkę transportową.

Oferta producentów

Zbiorniki Truck Tank marki JFC zostały zaprojektowane w ten sposób, aby mieściły się na europalecie o wymiarze 120 × 80 cm. Wyjątek stanowi zbiornik o pojemności 950 l. W ofercie producenta są zbiorniki o pojemności 250, 425, 600 oraz 950 l. Truck Tank Combi to urządzenia kombinowane, czyli łączące zbiorniki na ON i AdBlue. W opcji Solar energia z panelu fotowoltaicznego jest magazynowana w akumulatorze, zapewniając niezależne źródło zasilania pomp. Te w zależności od potrzeb mogą być zasilane napięciem 12 V, 24 V lub 230 V. Dodatkowy zbiornik na AdBlue mieści 40 l. Zamiast zbiornika na Adblue możemy zamontować automatyczny zwijak na wąż dystrybucyjny.

Zbiorniki są wyposażone w m.in. w akumulator zasilający pompy oraz zaciski do podłączenia zewnętrznego źródła zasilania, regulator ładowania informujący o stanie akumulatora i urządzenia, lampy LED oświetlające wnętrze zbiornika, cztery stalowe, ocynkowane szekle transportowe. Wąż dystrybucyjny ma długość 4 m i przekrój ¾ cala, a wąż ssący ma zawór zwrotny i filtr.

Firma Fortis ma w ofercie dwie serie zbiorników mobilnych. Pierwsza z nich to zbiorniki o pojemności 100 l. Jest to dobre rozwiązanie dla osób, które nie chcą angażować dodatkowego sprzętu do przewożenia zbiornika na paliwo. Z większych zbiorników są Fortis Box o pojemności 200 l i 400 l. Wyposażone są w pompę 12 V o wydajności 36 lub 50 l/min i wąż dystrybucyjny o długości 6 m.

W ofercie marki Deso znajdziemy mobilne zbiorniki na paliwo o pojemności 200 i 300 l. Podobnie jak u konkurencji, zbiornik jest wyposażony w pompę zasilaną napięciem 12 V lub 24 V i wydajności 50 l/min. Opcjonalnie można dokupić cyfrowy przepływomierz. Producent udziela 5-letniej gwarancji na szczelność zbiorników oraz 2-letniej gwarancji na wyposażenie. Zbiornik 300-litrowy z cyfrowym przepływomierzem kosztuje 1950 zł netto.

Z kolei firma Kingspan oferuje zbiorniki Truck Master o pojemnościach 200, 300, 430 i 900 l. Dwa największe zbiorniki są wyposażone w przegrodę, która uniemożliwia nadmierny ruch paliwa, niwelując tzw. falę. Poza tym te modele mogą być opcjonalnie wyposażone w pompę o wydajności 85 l/min. Jest ona przeznaczona dla maszyn, w których wlew paliwa jest ulokowany wyżej niż w standardowych pojazdach, np. kombajnów. Zwykłe pompy w warunkach tankowania wysokościowego muszą sprostać dodatkowym oporom, na skutek czego ich wydajność spada, co kosztuje dodatkowe minuty. Zbiornik o pojemności 200 l występuje w dwóch wersjach – standardowej oraz o niskim profilu, gdzie wysokość zbiornika zmniejszono do 50 cm. Ceny za poszczególne pojemności w standardowym wyposażeniu wynoszą od 2,3 do 4,4 tys. zł netto.

Zbiornik na kółkach

Produkty Truck Master uzupełnia seria Trolley Master, o pojemnościach 60 i 100 l. Zbiornik ten jest wyposażony w gumowe koła terenowe o średnicy 25 cm. W kompaktowym rozmiarze znajdziemy sam zbiornik, pompę 12/24 V, kieszeń nalewaka, uchwyt i wnękę na owinięcie 3-metrowego węża dystrybucyjnego na czas transportu zbiornika. Opcjonalnie można zbiornik doposażyć w licznik cyfrowy. Zbiornik można napełniać olejem napędowym lub AdBlue.

Firma Autotechma oferuje mobilne zbiorniki na paliwo włoskiej marki Emiliana Serbatoi, o pojemności 55 l, 110 l, które mają koła transportowe oraz 220 l, 330 l i 440 l ze zintegrowanymi kieszeniami do transportu wózkiem widłowym.

Zbiorniki mają pompy zasilane napięciem 12 V lub 24 V, o wydajności 40 l/min. Istnieje możliwość montażu pompy 230 V, co umożliwia tankowanie z wydajnością 50 l/min. Wąż dystrybucyjny może mieć długość 4 m lub opcjonalnie 6 m. W modelach 330 l i 440 l licznik elektroniczny M24 jest w standardzie. Ceny umieszczono w zbiorczej tabeli.




Zarządzanie paliwem

Firma Petroleo ma w ofercie Smart One, czyli urządzenie do monitorowania i zarządzania zasobami paliwa. Pomiary wykonywane są automatycznie precyzyjną sondą ciśnieniową. Ze smartfonu możemy sterować układem dystrybucyjnym za pomocą sygnału GSM. Dzięki systemowi Diesel Management System (DMS) możemy prowadzić ewidencje tankowań, pełną analizę i raportowanie poborów paliwa, monitorować stan paliwa, zarządzać zbiornikiem oraz przechowywać dane o paliwie w jednym miejscu. System umożliwia weryfikację tankującego za pomocą użytej karty RFID, czy wykrycie ewentualnych ubytków paliwa między tankowaniami (kradzież lub wyciek). Mamy możliwość rozliczenia poszczególnych operatorów, monitoringu norm spalania paliwa przez pojazdy oraz generowania faktur. System DiaLOG firmy Corrimex identyfikuje pojazd m.in. brelokami bezstykowymi RFID, kluczami elektronicznymi, automatyczną identyfikacją pojazdu, kartami flotowymi, czy kodami PIN. Firma Kingspan oferuje terminal Xtrack, który kontroluje poziom paliwa, czy tankowania pracowników, z kartą RFID, wraz z jego identyfikacją i generowaniem raportów. Przydatną funkcją jest odcięcie zasilania pompy w celu uniknięcia zapowietrzenia przy zbyt niskim poziomie paliwa.

AUTOR dr Piotr Jurek


 

Mogą Cię zainteresować:

« wróć do listy artykułów
Do góry