Serwis online i przewidywanie usterek w maszynach rolniczych

2021-07-20

Nowoczesne technologie pozwalają zdalnie „zajrzeć” pod maskę ciągnika, by określić przyczynę usterki, a ze wsparciem sztucznej inteligencji możliwe jest nawet przewidywanie jej wystąpienia.



Na przestrzeni lat producenci ciągników udoskonalili nie tylko pracę silnika, czy przekładni, ale znacznie rozwinęli system czujników kontrolujących kilkadziesiąt zmiennych, np. prędkość, temperaturę, ciśnienie, czas pracy, przepływ płynów itd. W efekcie ciągnik oplatają dziesiątki metrów wiązek elektrycznych, dostarczających aktualne informacje do centralnego komputera, skąd są wysyłane na serwer. Tam nasze dane są obrabiane, np. by w razie nieprawidłowości w porę ostrzec o możliwym wystąpieniu awarii. Oto co dziś w tym zakresie oferują producenci.

Expert Alerts

John Deere może się pochwalić jednym z najbardziej rozbudowanych systemów zdalnego wsparcia rolników, czyli Connected Support. Rozwiązanie pozwala serwisantom zdalnie łączyć się z komputerami ciągników i maszyn (wymagana zgoda rolnika), by diagnozować potencjalne usterki i naprawić mniejsze błędy, które mogłyby stać się przyczyną większego problemu.

Jednak kluczowym elementem Connected Support jest rozwijany od 2017 roku proaktywny system reagowania o nazwie Expert Alerts, który dostarcza dealerom informacje i ostrzeżenia dotyczące stanu maszyny klienta. Expert Alerts przewiduje konieczność naprawy oraz problemy związane z wydajnością, jeszcze zanim się pojawią. Na podstawie historycznych i poufnych danych maszyn oraz algorytmów wykrywania błędów i optymalizacji maszyny, system automatycznie analizuje materiały i przekazuje ostrzeżenia technikowi, znajdującemu się w lokalnym serwisie.

Drugim równie ważnym elementem Connected Support są systemy zdalnego wsparcia, które zapewniają dealerom dostęp do wyświetlacza w kabinach poszczególnych maszyn. Pozwala to ekspertowi z pozycji biura połączyć się z wyświetlaczem w kabinie rolnika, aby pomóc w konfiguracji maszyny. Remote Support Systems umożliwia także dealerowi zidentyfikowanie nieprawidłowych ustawień lub błędów operacyjnych. Ustawienia mogą być przetwarzane krok po kroku, jakby dealer siedział w kabinie. To, jak podkreśla producent, nie tylko oszczędza czas klientów i pieniądze, ale też otwiera możliwość korzystania z zalecanych ustawień maszyny bez wizyty technika i konfiguracji na miejscu.

John Deere informuje, że możliwość zdalnego diagnozowania maszyny oraz zdalny dostęp do wyświetlacza pomogły podczas pandemii koronawirusa, kiedy trzeba było ograniczać kontakty. Przykładowo, wiosną ubiegłego roku w Europie odnotowano pięciokrotny wzrost wykorzystania tej funkcji.

Co ciekawe, specjalista dealera może również uzyskać zdalny dostęp do systemu diagnostycznego maszyny, by usunąć usterki, czy wykonać niezbędne aktualizacje oprogramowania. Warto podkreślić, że do skutecznego działania system zdalnego wsparcia wymaga, aby maszyna miała układ telematyczny (JD Link), który może przesyłać dane gromadzone podczas pracy.

W tym celu w siedzibie John Deere w Mannheim utworzono Centrum Monitorowania, gdzie widać aktualną pozycję ciągników i ich stan techniczny, uwzględniając wszystkie sygnały z ostatnich pięciu dni. Codziennie rewiduje się mapę maszyn, aby sprawdzić, czy są nowe kody błędów, które mogą oznaczać nowy rodzaj awarii. Każdy nowy przypadek to temat do analizy.

Valtra Connect

Fiński producent już od kilku lat umożliwia właścicielom ciągników i ich lokalnym serwisantom zdalne monitorowanie danych z pojazdów. W najbliższej przyszłości klienci będą mogli wybrać, czy chcą udostępnić te dane Centrum Monitorowania Maszyn AGCO, które z wyprzedzeniem wykrywa potrzeby serwisowe dzięki ciągłemu przetwarzaniu i analizie danych przesyłanych przez ciągniki.

Jeśli CMM wykryje awarię jakiegoś podzespołu, np. na podstawie temperatury, czasu pracy czy ciśnienia, wówczas lokalne centrum serwisowe lub klient otrzyma odpowiedni komunikat. Dodatkowo serwis uzyska informację o wymaganych podzespołach i instrukcję naprawy. Ten sam system jest już wykorzystywany bądź wprowadzany w innych ciągnikach, kombajnach i opryskiwaczach AGCO.

W związku z tym, że nowa usługa będzie oferowana w ramach Valtra Connect, klienci nie poniosą żadnych dodatkowych kosztów. Nie będzie też wymagana instalacja nowego sprzętu ani oprogramowania. Obecni klienci Valtra Connect będą zatem mogli bez problemu uzyskać dostęp do usługi. Oczywiście, korzystanie z nowej usługi jest całkowicie dobrowolne.

Valtra informuje, że usługa jest już stopniowo wprowadzana, co ułatwia przynależność do AGCO, czyli możliwość wykorzystania tych samych technologii w różnych produktach koncernu.

Remote Service

Właściciele ciągników i maszyn samojezdnych Claas również mogą skorzystać ze zdalnego wsparcia serwisu. Można to uczynić właśnie za pomocą systemu Remote Service, wspartego monitorowaniem maszyny za pomocą systemu Telematics (transmisja danych). Profesjonalna zdalna diagnostyka maszyn znacznie skraca czas zdiagnozowania i usunięcia ewentualnej awarii maszyny, bo pozwala lepiej przygotować się do wyjazdu ekipie serwisowej.

Kluczowe informacje, takie jak ostrzeżenia, kody błędów wraz z warunkami, w jakich te błędy wystąpiły oraz lokalizacja i nadchodzące przeglądy serwisowe, są przesyłane za zgodą rolnika na specjalny serwer. Do tych informacji dostęp ma dealer firmy Claas, który diagnozuje maszynę, następnie uzgadnia z przedstawicielem gospodarstwa termin wizyty serwisanta. Przygotowany serwisant, wyposażony w potrzebne części określone na podstawie zdalnej diagnostyki, przyjeżdża do maszyny w miejscu jej lokalizacji, którą również odczytał dzięki systemowi Remote Service. Aktualnie Claas pokrywa koszty abonamentu na usługę Remote Service przez 5 lat.

AFS Connect

Traktory z grupy CNH Industrial wykorzystują specjalnie przeznaczone dla swoich marek: Case IH, Steyr, New Holland programy do zarządzania flotą maszyn, odpowiednio AFS Connect, S-Fleet i PLM Connect.

Przykładowo AFS Connect składa się z dwóch sekcji: zarządzania flotą i zarządzania danymi, z których użytkownicy mogą korzystać na stronie mycaseih.com lub przez aplikację, aby monitorować dane i nimi sterować. Z punktu widzenia serwisu, AFS Connect umożliwia podgląd aktualnego położenia maszyny, postęp prac czy zdalne monitorowanie poziomu paliwa. System nieustannie rejestruje i aktualizuje dane, takie jak roboczogodziny maszyny, temperatura, prędkość silnika i planowany serwis, które podobnie jak pozostałe informacje, są automatycznie przesyłane na serwer. W sumie w aplikacji operator może wyświetlić nawet 40 parametrów maszyn.

Rolnik może skonfigurować alerty SMS, wysyłane, gdy parametry ciągnika przekroczą zadane wartości, np. prędkości obrotowej silnika czy temperatury roboczej.

Możliwość identyfikowania problemów pozwala kierownikom i właścicielom gospodarstw proaktywnie planować i przeprowadzać konserwację. Ponadto za przyzwoleniem rolnika informację o ewentualnym problemie otrzyma także lokalny dealer, co przyspieszy likwidację usterki, wspartą zdalną diagnozą.

Wspólne platformy

Warto zaznaczyć, że w ostatnich latach intensywnie rozwijają się niezależne od producentów ciągników platformy, umożliwiające zdalną wymianę danych między sprzętem konkurencyjnych marek.

Dzięki systemowi DataConnect rolnicy korzystający z ciągników różnych producentów, takich jak Case IH, New Holland, John Deere lub Claas, mogą bez problemu przenosić wszelkie istotne dane z tych maszyn, takie jak informacje o bieżącej i historycznej lokalizacji, poziomie paliwa, statusie prac i prędkości jazdy, a nawet danych agronomicznych.

Z kolei DKE Agrirouter jest uniwersalną platformą wymiany danych, którego członkami są m.in. CNH Industrial, AGCO, Deutz-Fahr, Grimme, Horsch, Krone, Pöttinger i wiele innych. Poza nimi z platformą powiązanych jest ponad 20 dostawców aplikacji, co umożliwia połączenie pojazdów z usługami za pośrednictwem platformy łączności i wymiany danych.

Szukasz ciągnika? Sprawdź nasze najnowsze oferty, kliknij
Do góry